Monday 26 August 2019

CAO2 - KERJA BERPASUKAN

1 PASUKAN DI TEMPAT KERJA

Pasukan kerja adalah kumpulan-kumpulan formal terdiri daripada individu yang
saling bergantung dan bertanggungjawab untuk mencapai matlamat. Semua
pasukan kerja adalah satu kumpulan tetapi hanya kumpulan formal boleh
menjadi pasukan kerja.

1.1 Pasukan boleh berbeza dari segi tujuan atau matlamat. Tempoh satu
pasukan boleh sama ada kekal atau sementara.

i. Pasukan Jabatan mengikut fungsi dan lain-lain yang menjadi sebahagian
daripada struktur formal organisasi adalah jenis pasukan kekal.

1.2 Ahli dalam pasukan boleh sama ada daripada bidang tugasan yang sama
atau bercampuran.

i. Pasukan sama fungsi terdiri daripada seorang pengurus dan orang bawahan
beliau daripada satu bidang tugasan yang sama.

1.3 Pasukan boleh sama ada diselia atau diurus sendiri.
i. Pasukan selia akan berada di bawah arahan seorang pengurus yang
bertanggungjawab untuk membimbing pasukan dalam menetapkan
matlamat, melaksanakan aktiviti-aktiviti kerja yang perlu dan menilai
prestasi.

2. KONSEP KERJA BERPASUKAN

Pasukan yang baik membolehkan setiap ahli bertindak lebih daripada sebagai
individu. Ini kerana Semangat Berkumpulan bermakna setiap ahli memerlukan
satu sama lain, saling sokong menyokong, mempunyai motivasi yang tinggi
untuk mencapai wawasan dan memperoleh semangat yang tinggi.

2.1 Pasukan kerja amat penting kepada syarikat-syarikat kerana keputusan
yang lebih baik dan lebih cepat dapat dibuat oleh mereka yang dekat dengan isu
tersebut dan membolehkan para pengurus memberi tumpuan kepada perkaraperkara
strategik dan perkara-perkara jangka panjang.

2.2 Penggunaan pasukan campuran dan bersilang fungsi dapat menghasilkan
idea-idea lebih inovatif dan keputusan yang lebih baik daripada sekiranya ahli
bertindak bersendirian.

2.3 Ciri-ciri pasukan yang efektif antaranya:

i) Tujuan yang sama. Semua ahli pasukan jelas tentang wawasan
dan matlamat pasukan, daripada gambaran yang besar hingga
pencapaian yang perlu dicapai di sepanjang jalan.

2.4 Walaupun ia adalah peranan utama ketua pasukan atau pengurus untuk
memastikan pasukan mereka merangkumi sikap-sikap itu, mereka tidak
akan berjaya kecuali kesemua ahli pasukan menghargai kepentingan
mendakap cita-cita pasukan.

2.5 Antara halangan biasa yang menjejaskan keberkesanan pasukan adalah:

i) Pasukan terlalu besar. Pasukan yang paling efektif adalah pasukan
yang mempunyai bilangan ahli yang sedikit mengelakkan ada ahli

3 JENIS-JENIS PERANAN DALAM PASUKAN

Pada tahap yang paling ringkas, peranan dalam pasukan boleh dibahagikan
kepada Ketua Pasukan dan Ahli Pasukan.

3.1 Peranan Ketua Pasukan adalah

i) Menetapkan objektif pasukan dan memastikan ia difahami oleh ahli-ahli.
ii) Bertanggungjawab ke atas strategi pasukan dan mengetahui bila hendak
menyesuaikan diri.
iii) Berperanan memberi tugasan kepada ahli-ahli pasukan mengikut
kelebihan mereka.
yang tidak berfungsi dan pertindihan dalam struktur fungsi mereka

3.2 Peranan Ahli Pasukan adalah

i) Menyokong Ketua Pasukan dalam melaksanakan tugasan, termasuk
memberi maklum balas dan cadangan.
ii) Membekalkan idea-idea dan kepakaran mengikut kebolehan masingmasing.
iii) Perlaksanaan Strategi yang berkualiti tinggi.

4. PERKONGSIAN MAKLUMAT

Pasukan yang efektif bercirikan komunikasi yang baik. Ahli-ahli dapat
menyampaikan mesej antara satu sama lain dalam bentuk yang jelas dan mudah
difahami. Ini termasuk mesej bukan lisan serta mesej pertuturan.

4.1 Ahli-ahli juga mengambil tanggungjawab ke atas penyebaran maklumat
yang berkaitan kepada pihak-pihak yang memerlukannya.

4.2 Komunikasi budaya keterbukaan wujud dalam pasukan berprestasi tinggi.
Ahli-ahli dapat dengan cepat dan cekap berkongsi idea dan perasaan secara
terus dan diberi jaminan bahawa pandangan mereka diambil kira, tanpa
prapertimbangan.

4.3 Komunikasi dalam pasukan berprestasi tinggi juga dicirikan dengan
adanya maklum balas yang kerap, baik dan sihat daripada ahli-ahli pasukan dan
pihak pengurusan.

5 LANGKAH ASAS PENYELESAIAN MASALAH DAN PROSES
Sering berlaku, pasukan dibentuk untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Oleh
yang demikian, salah satu kemahiran yang paling penting yang perlu ada dalam
semua pasukan adalah penyelesaian masalah. Teknik yang paling asas, dan
mungkin yang paling banyak digunakan untuk penyelesaian masalah adalah
sumbang saran

5.1 Sumbang saran adalah secara bersemuka, kumpulan interaktif untuk
secara spontan mencadangkan idea-idea bagi menyelesaikan masalah.

5.2 Sesi sumbang saran yang biasa dibuat mempunyai:

i) Persediaan, di mana isu yang jelas telah ditentukan termasuk
bersetuju dengan dengan Kenyataan Masalah.
ii) Peringkat mengeluarkan idea secara bebas. Sumbang saran
adalah pengaliran idea tanpa kongkongan tanpa mengendahkan
pertimbangan kritikal

6. KOMUNIKASI SOSIO-BUDAYA
Pasukan-pasukan yang ahli-ahlinya lebih pelbagai, lebih tinggi risiko terjadinya
salah faham dan salah tafsir sama ada melalui komunikasi secara lisan atau
bukan lisan. Ini kerana masing-masing terdiri daripada latar belakang yang
berbeza yang mempunyai kebiasaan dalam komunikasi mereka sama ada
secara lisan atau bukan lisan.

6.1 Sebagai contoh, menjadi tradisi di Malaysia, ia boleh dianggap tidak
menghormati apabila mengkritik atau tidak setuju secara terbuka, dan ia
dianggap boleh diterima untuk memberi komitmen yang samar-samar.

6.2 Dalam pasukan campuran, adalah penting untuk fasilitator atau pengurus
pasukan menetapkan peraturan-peraturan asas yang jelas mengenai
komunikasi, khusus mengenai:

i. Menjaga kejelasan apa yang dikatakan
ii. Kelangsungan (terus ke maksud)


Share:

0 comments:

Post a Comment

BTemplates.com

Search This Blog

Powered by Blogger.

About Me

My photo
nama ameer fazlee umur 19 , tinggal di puchong , kos pembelajaran aku perkhidmatan rangkaian komputer di kolej oxford business

CAO2 - KERJA BERPASUKAN

1 PASUKAN DI TEMPAT KERJA Pasukan kerja adalah kumpulan-kumpulan formal terdiri daripada individu yang saling bergantung dan bertanggungj...