Kebolehan membaca diperlukan di kebanyakan tempat kerja. Membaca adalah penting
kerana memberi penerangan sebelum melakukan sesuatu tugas. Oleh itu, tujuan
membaca di tempat kerja secara amnya ialah untuk memahami penerangan dan arahan.
1.1 Membaca Teks
Membaca teks ialah kebolehan memahami bahan bacaan dalam bentuk ayat dan
perenggan. Kebolehan ini penting untuk memahami maklumat bertulis dalam pelbagai
jenis dokumen kerja. Kemahiran ini digunakan untuk mencari maklumat, mengimbas
untuk mencari makna dan menggabungkan maklumat daripada pelbagai sumber.
Kebolehan ini diperlukan untuk membaca bahan seperti arahan kerja, emel, memo,
manual kesihatan dan keselamatan, polisi dan laporan.
1.2 Penggunaan Dokumen
Penggunaan dokumen ialah kebolehan mencari dan menggunakan maklumat yang
diperlukan daripada paparan maklumat yang mengandungi perkataan, angka, simbol dan
visual yang lain.
Kebolehan ini digunakan untuk membaca ikon, label, senarai, jadual, borang, graf, papan
tanda, peta, tolok, imej, skema, skrin sesentuh, dan lukisan teknikal yang merupakan
contoh paparan maklumat di tempat kerja.
2. Jenis Bahan Bacaan
Bahan bacaan di tempat kerja termasuk juga dokumen perniagaan. Dokumen perniagaan
boleh berupa emel ringkas ataupun jenis komunikasi lain yang digunakan dalam urus
niaga harian. Sesetengah dokumen disediakan oleh majikan dan pemilik perniagaan,
sementara dokumen lain disediakan oleh profesional di luar organisasi.
2.1 Prosedur Operasi Standard (SOP)
Prosedur Operasi Standard (Standard Operating Procedure atau SOP) ialah set arahan
langkah demi langkah yang disediakan oleh sesebuah organisasi untuk membantu
kakitangannya melakukan tugas yang rutin. Arahan ini bertujuan mencapai hasil standard
tertentu setiap masa, dan biasanya merupakan sebahagian proses yang lebih besar.
SOP bertujuan mencapai hasil atau output dan prestasi berkualiti yang seragam secara
efisien, sementara mengurangkan kemungkinan berlakunya salah komunikasi dan
kegagalan mematuhi peraturan industri.
2.2 Manual Kerja
Manual Kerja ialah buku panduan atau risalah yang ditulis sebagai panduan kerja
kakitangan. Tujuan manual kerja ialah memberi maklumat ringkas atau gambaran
menyeluruh tentang tugasnya.
2.3 Arahan Kerja
Arahan kerja ialah alat yang disediakan untuk membolehkan seseorang pekerja
melakukan tugasnya dengan betul. Ini bermakna bahawa tujuan arahan kerja ialah untuk
memastikan mutu dan sasarannya ialah pekerja. Arahan kerja boleh berbentuk:
i) Papan tanda
ii) Gambar atau grafik
iii) Kapsyen
2.4 Prosedur Kerja
‘Prosedur kerja’ ialah istilah yang digunakan untuk menerangkan proses atau prosedur
melakukan sesuatu tugas atau kerja. Prosedur kerja ialah dokumen contoh prosedur yang
menunjukkan proses, alat dan rangka kerja untuk memahami tanggungjawab dan tugas.
Prosedur kerja yang terperinci membantu dalam melakukan sesuatu tugas atau kerja
dengan betul. Prosedur kerja boleh berbentuk:
i) Papan tanda
ii) Bahan arahan
iii) Bahan bertulis
2.5 Buku Teks
Maklumat kerja boleh juga dikumpul dan dijadikan buku teks yang berfungsi sebagai
bahan rujukan untuk melalukan sesuatu tugas.
2.5 Kamus
Kamus ialah bahan rujukan yang menyenaraikan kata-kata bahasa tertentu mengikut
urutan abjad dan maknanya atau terjemahannya dalam bahasa lain. Di tempat kerja,
kamus juga digunakan untuk memahami arahan lisan atau komunikasi oral.
2.6 Jurnal
Jurnal menyediakan maklumat bertulis, berita tentang kemajuan atau laporan untuk
mengakui sesuatu.
2.7 Brosur
Brosur ialah dokumen bercetak yang sering juga digunakan untuk tujuan pengiklanan dan
boleh dilipat menjadi risalah. Brosur mengandungi maklumat mengenai produk dan
perkhidmatan sesebuah syarikat atau organisasi.
2.8 Surat Berita
Surat berita ialah penerbitan berkala yang diedarkan dan menyediakan maklumat tentang
sesuatu topik tertentu yang menjadi tumpuan pelanggan surat berita.
3. Kandungan Bahan Bacaan
Kandungan bahan bacaan di tempat kerja secara umumnya bertujuan berfungsi untuk
menerangkan sesuatu tugas, atau transaksi harian yang perlu dilakukan semasa bekerja.
0 comments:
Post a Comment